Tips:

Betala ditt bokslut innan 31/12 och sänk din skatt för 2025!

Allmänna Villkor

Senast uppdaterad: 2025-12-11

1. Avtalets ingående och tillämplighet

Dessa allmänna villkor gäller för alla uppdrag som utförs av Wigu Ekonomi ("Leverantören"), organisationsnummer 030121-9192, för dess kunder ("Kunden").

Avtalet anses ingånget och bindande när Kunden betalar den faktura som Leverantören ställt ut, alternativt skriftligen (via e-post) bekräftar uppdraget. Genom betalning eller bekräftelse accepterar Kunden dessa villkor.

2. Uppdragets omfattning och utförande

Leverantören åtar sig att utföra överenskomna tjänster (såsom årsbokslut, deklaration och rådgivning) fackmannamässigt och i enlighet med god redovisningssed.

Tjänsten utförs digitalt i Kundens befintliga bokföringssystem (Bokio). Kunden är införstådd med att Leverantören är beroende av tillgång till systemet för att kunna fullgöra uppdraget.

3. Kundens ansvar och material

Uppdraget baseras på den information och det räkenskapsmaterial som Kunden tillhandahåller. Kunden ansvarar för att:

  • Bokföringen är fullständig och korrekt fram till bokslutsdatum (om inte tjänsten "löpande bokföring/städning" särskilt avtalats).
  • Lämna efterfrågat underlag och svara på frågor inom skälig tid för att undvika förseningar.
  • Ge Leverantören nödvändiga behörigheter/inloggning till Bokio samt Skatteverket (via deklarationsombud) vid behov.

Leverantören har ingen skyldighet att självständigt verifiera riktigheten i det material Kunden lämnat, om inte uppenbara felaktigheter upptäcks.

4. Kundkännedom (Penningtvättslagen)

Enligt lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism är Leverantören skyldig att identifiera Kunden och dess företrädare innan uppdraget påbörjas. Kunden åtar sig att vid förfrågan tillhandahålla kopia på ID-handling eller legitimera sig via BankID, samt svara på frågor om verksamhetens art.

Om Kunden vägrar medverka till kundkännedom har Leverantören rätt att omedelbart avböja eller avsluta uppdraget utan återbetalningsskyldighet.

5. Arvode och betalningsvillkor

Pris för tjänsterna framgår av Leverantörens hemsida eller separat offert/faktura. Samtliga priser är exklusive mervärdesskatt (moms).

  • Fasta paket: Faktureras i förskott eller i samband med uppstart. Arbetet påbörjas normalt först efter att betalning registrerats.
  • Tillkommande arbete: Om uppdraget kräver mer tid än vad som ryms inom det fasta paketet (t.ex. vid omfattande fel i bokföringen), inhämtas alltid Kundens godkännande via e-post innan extra debitering sker. Sådant arbete faktureras löpande eller enligt överenskommelse med 10 dagars betalningsvillkor.

Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagstadgad påminnelseavgift.

6. Ansvarsbegränsning

Leverantören ansvarar för skada som Kunden lider till följd av att Leverantören varit vårdslös vid uppdragets utförande.

Ansvaret är begränsat till direkt skada och omfattar inte indirekt skada (såsom utebliven vinst, produktionsbortfall eller förlust av data).

Det maximala skadeståndet är begränsat till ett belopp motsvarande det totala arvodet för det specifika uppdraget.

Leverantören ansvarar inte för fel som beror på att Kunden lämnat felaktiga eller ofullständiga uppgifter, eller för skattetillägg/förseningsavgifter som beror på att Kunden inte levererat material i tid.

7. Personuppgifter (GDPR) och Sekretess

Leverantören behandlar Kundens personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning (GDPR). Wigu Ekonomi är personuppgiftsansvarig för behandlingen av kontaktuppgifter till Kundens företrädare i syfte att administrera kundförhållandet. I de fall Leverantören behandlar personuppgifter för Kundens räkning (t.ex. i lönelistor eller verifikat) agerar Leverantören personuppgiftsbiträde.

Leverantören iakttar strikt sekretess rörande Kundens affärs- och driftsförhållanden. Detta gäller även efter uppdragets slut.

8. Avbokning och Ångerrätt

Då Kunden är en näringsidkare gäller inte distansavtalslagens regler om ångerrätt. Avtalet är bindande vid betalning.

Om Kunden önskar avbryta ett påbörjat uppdrag sker ingen återbetalning av det fasta arvodet.

Leverantören har rätt att frånträda uppdraget om Kunden väsentligen brister i sina åtaganden (t.ex. underlåter att svara eller lämna material), utan återbetalningsskyldighet för nedlagt arbete.

9. Force Majeure

Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför parts kontroll ("Force Majeure"), såsom krig, omfattande sjukdom/pandemi, blixtnedslag, eldsvåda, myndighetsbestämmelse eller fel i allmänna kommunikationer (t.ex. omfattande driftstörningar hos Bokio eller Skatteverket).

10. Tvist

Tvist angående tolkningen eller tillämpningen av detta avtal ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Kan enighet inte nås ska tvisten prövas av allmän domstol med svensk lag som grund.